Nocna zmiana – jak ją przetrwać?

Udostępnij

Rozpocząłeś nową pracę, która wymaga od Ciebie wykonywania obowiązków zawodowych w nocy? Jeśli wcześniej nie pracowałeś w takim trybie, musisz się do niego przyzwyczaić. Choć początkowo nocna zmiana może wydawać się męcząca, wystarczy dobrze się zorganizować, by nie odczuwać negatywnych skutków rozregulowania organizmu.

Większość osób jest przyzwyczajona do wykonywania obowiązków służbowych w porze dnia. Przedstawiciele niektórych zawodów muszą być jednak przygotowani również na konieczność nocnej zmiany. Praca w późnych godzinach może rozregulować nasz organizm, który nie jest przyzwyczajony do aktywności w tym czasie. W jej przypadku powinieneś więc postawić na odpowiednią regenerację. Dzięki niej odzyskasz pełnię energii i poczujesz się o wiele lepiej.

Nocna zmiana – kto pracuje w tym trybie?

Praca w nocy odbywa się w godzinach 21:00-7:00, a za jej wykonywanie obowiązuje dodatkowe wynagrodzenie. Takie rozwiązanie może być więc opłacalne pod względem finansowym. Nie jest ono jednak dostępne we wszystkich branżach. Nocna zmiana dotyczy najczęściej przedstawicieli kilku wybranych zawodów. Są to m.in.  barmani, ochroniarze i sprzedawcy na stacjach benzynowych i w sklepach całodobowych. Obowiązki zawodowe w nocy wykonują też często  kierowcy autobusów oraz pracownicy zatrudnieni na magazynie lub na produkcji. Osoby pracujące na jednym z tych stanowisk muszą odpowiednio zarządzać swoim czasem i dbać o właściwą dawkę odpoczynku. W innym przypadku, po pewnym czasie nocna zmiana może stać się dla nich bardzo wyczerpująca.

Nocna zmiana – jak ją przetrwać?

Aby odpowiednio przetrwać nocną zmianę i nie dać się zmęczeniu, trzeba zwrócić uwagę na kilka ważnych kwestii. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci podczas pracy w późnych godzinach:

  1. Odpowiednio się nawadniaj. Picie dużej ilości wody pomoże Ci w zachowaniu energii i dobrego samopoczucia. Jej niedobór w organizmie prowadzi m.in. do spadku koncentracji i poczucia ospałości. Dlatego pamiętaj, aby pić minimum szklankę wody na godzinę. Jeśli chcesz zyskać jeszcze więcej orzeźwienia, dodaj do niej cytrynę lub kilka listków mięty. Dobrym sposobem na rozbudzenie jest też picie soku pomarańczowego.
  2. Unikaj zbyt dużej ilości kawy. Choć picie kawy może poprawiać koncentracje i działać pobudzająco, jej zbyt duża ilość może Ci zaszkodzić. Zachowaj więc umiar. Przede wszystkim pamiętaj, aby nie pić kawy na krótko przed zakończeniem nocnej zmiany. W innym przypadku, możesz mieć problemy z zaśnięciem po powrocie do domu.
  3. Zadbaj o odpowiednie, lekkostrawne posiłki. Zamiast dużych, ciepłych dań, postaw na małe przekąski, np. warzywne, mięsne lub owocowe. Jeśli chcesz uzyskać efekt lekkiego pobudzenia, do potraw dodaj pikantne przyprawy. Zwróć też uwagę na to, by przed nocną zmianą nie jeść zbyt dużego posiłku, ponieważ możesz czuć się po nim ospały i rozleniwiony.
  4. W miarę możliwości – ruszaj się! Jeśli nocna zmiana wymaga od Ciebie siedzenia w jednym miejscu, raz na jakiś czas wstań i choć trochę się porozciągaj lub zrób sobie krótki spacer. Dzięki temu odsuniesz od siebie poczucie senności.
  5.  Nie przegrzewaj się.  Gdy będzie Ci zbyt ciepło, szybko może na Ciebie spaść fala rozleniwienia i senności. Postaraj się więc nie ubierać zbyt grubo (choć nie chodzi tu oczywiście o to, żebyś marznął).
  6. Zdrzemnij się przed samą pracą. Przed rozpoczęciem nocnej zmiany utnij sobie krótką drzemkę – powinna trwać optymalnie 30 minut. Dzięki niej, zyskasz więcej energii do działania i będziesz bardziej rześki.

Nocna zmiana – jak się zregenerować?

Sposoby wymienione w poprzednim akapicie to jedynie wybrane metody, dzięki  którym nocna zmiana będzie łatwiejsza do przetrwania. Oprócz zwrócenia uwagi na czas pracy, powinieneś jednak również zastanowić się, jak zadbać o odpoczynek po powrocie do domu.

Gdy nocna zmiana się kończy, możesz wreszcie pójść spać. Niestety, nie zawsze jest to takie proste. Wiele osób ma problem z zaśnięciem w takiej sytuacji. Istnieją jednak sposoby na to, jak sobie z tym poradzić.

Po powrocie do domu z nocnej zmiany zadbaj o chwilę relaksu tylko dla Ciebie. Możesz, np. posłuchać spokojnej muzyki, wziąć kąpiel lub obejrzeć odcinek ulubionego serialu. Najważniejsze, abyś zrobił coś, co pozwoli Ci oderwać się od stresu i myśli o pracy. Gdy pozbędziesz się zbędnego napięcia i prawidłowo się odprężysz, o wiele łatwiej będzie Ci zasnąć.

Zanim się położysz, zadbaj o to, aby miejsce gdzie śpisz było odpowiednio do tego przygotowane. Przede wszystkim dobrze wywietrz swój pokój – znacząco zyska na tym jakość Twojego snu. Zasłoń też szczelnie okna żaluzjami lub zasłonami, by pomieszczenie robiło jak najbardziej przytulne wrażenie. Jeżeli mieszkasz z kimś, poproś pozostałych domowników, aby zachowywali się cicho, gdy Ty będziesz oddawać się odpoczynkowi.

Jeśli w zaśnięciu przeszkadza Ci światło słoneczne, a Ty nie jesteś w stanie właściwie wyciemnić pokoju przy pomocy zasłon czy żaluzji, zainwestuj w specjalną opaskę na oczy, którą stosuje się do spania. Dzięki niej odetniesz się od świata zewnętrznego i zyskasz pewność, że promienie słońca Cię nie obudzą.

Pamiętaj też, aby zorganizować swoje życie tak, by zapewnić sobie odpowiednią dawkę snu. Dorosła osoba powinna spać 7-9 godzin na dobę. Oczywiście, są osoby, którym wystarczy krótszy czas odpoczynku. Dostosuj więc godziny snu do Twoich potrzeb i postaraj się, aby trzymać się wytyczonych założeń. Dzięki temu odpowiednio się zregenerujesz i będziesz mieć siłę na dalsze wyzwania, nie tylko te zawodowe.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Scroll to top