Ergonomia pracy – jakie są jej podstawowe zasady?

Udostępnij

Wygoda i bezpieczeństwo w miejscu zatrudnienia? To możliwe! Za wszystkie te kwestia odpowiada m.in. ergonomia pracy. Jej zasady wyznaczają  to,  jak musi wyglądać stanowisko pracownika, a także jakie warunki powinny panować w danym przedsiębiorstwie. Sprawdź, czy Twój pracodawca dba o zapewnienie Ci odpowiedniego komfortu podczas wykonywania obowiązków.

Każdy pracodawca powinien bezwzględnie przestrzegać przepisów BHP. Ich celem jest m.in. ochrona pracowników przed potencjalnymi wypadkami w miejscu zatrudnienia. Podobną funkcję pełni ergonomia pracy. Kierowanie się jej zasadami może nie tylko zwiększyć Twoje bezpieczeństwo, lecz także pozytywnie wpłynąć na Twoją efektywność.

Co to jest ergonomia pracy? Definicja terminu

Ergonomia pracy jest dziedziną nauki, która skupia się na kwestiach dotyczących bezpieczeństwa i wygody w miejscu zatrudnienia. Jej poszczególne zasady związane są z dostosowaniem pracy do Twoich psychofizycznych możliwości. Do głównych zadań ergonomii należy zatem analizowanie warunków panujących w przedsiębiorstwie i modyfikowanie ich według odgórnie przyjętych wytycznych w taki sposób, aby odpowiadały one przepisom BHP. Ma to na celu zminimalizowanie ryzyka wystąpienia wypadku przy pracy.

Rodzaje ergonomii pracy

Ergonomia pracy dzieli się na dwa rodzaje. Są to:

  • ergonomia koncepcyjna – jej celem jest stworzenie bezpiecznego miejsca pracy jeszcze na etapie planowania. Wprowadzenie jej zasad może dotyczyć, np. zakupu sprzętu i maszyn o odpowiednich normach i atestach, a także dostosowania ich do stanowiska i możliwości psychofizycznych danego podwładnego;
  • ergonomia korekcyjna – pozwala na zmodyfikowanie istniejącego już miejsca pracy. Polega na przeanalizowaniu warunków związanych z danym stanowiskiem, a następnie skorygowaniu ich w taki sposób, aby były jak najbardziej bezpieczne i wygodne dla pracownika. Co ważne, zmiany w ramach ergonomii korekcyjnej powinny być przeprowadzane co jakiś czas. Umożliwia to bieżące eliminowanie jakichkolwiek niedociągnięć.

Jak widzisz, ergonomia pracy jest bardzo rozległą dziedziną. Pracodawcy powinni jednak realizować jej założenia, ponieważ może to wpłynąć na wzrost bezpieczeństwa w miejscu zatrudnienia. Ponadto, ergonomia pracy pozytywnie oddziałuje na zdrowie pracowników – zarówno psychiczne, jak i fizyczne. Jeśli pracujesz w przedsiębiorstwie, które przestrzega jej zasad, prawdopodobnie jesteś też bardziej efektywny i usatysfakcjonowany.

Co ważne, ergonomia pracy związana jest z wieloma różnymi branżami. O jej zasady powinni dbać m.in. pracodawcy oferujący zatrudnienie na stanowisku pracownika biurowego, np. w obsłudze klienta. Najważniejsze kwestie dotyczą wówczas stworzenia odpowiedniej przestrzeni i wygodnych warunków miejsca  pracy.

Ergonomia pracy: stanowisko pracownika biurowego

Ergonomia pracy biurowej wymaga właściwego zaaranżowania pomieszczenia, w którym pracujesz. Pokój przeznaczony na wykonywanie obowiązków zawodowych powinien mieć minimum 13 m². Im więcej przebywa w nim Twoich współpracowników, tym ta powierzchnia powinna być większa. Każdy podwładny musi mieć bowiem przynajmniej 2 m² wolnej przestrzeni  do wykorzystania (bez mebli czy sprzętu). Ponadto, wzorowe stanowisko pracy przy komputerze wymaga, aby odległości między monitorami współpracowników siedzących obok siebie wynosiły nie mniej niż 60 cm.

Ergonomia stanowiska pracy porusza też kwestie dotyczące wyglądu konkretnych mebli oraz sprzętu, z którego korzystasz. Ich odpowiednie parametry i ustawienie pozwalają na zminimalizowanie zmęczenia oraz przykrych dolegliwości, np. bólu kręgosłupa, nóg czy oczu. Ergonomiczne stanowisko pracy wymaga wyposażenia w odpowiednie:

  • krzesło – powinno zapewniać przyjęcie komfortowej pozycji ciała oraz dużą swobodę ruchu. Najlepiej, aby było wyposażone w odpowiednią regulację wysokości siedziska (o zakresie 40-50 cm od poziomu podłogi). Istotne są także regulowana wysokość i kąt pochylenia oparcia, wygodne podłokietniki umożliwiające naturalne ułożenie rąk, a także  wyprofilowana podstawa siedziska dostosowana do odcinka udowego nóg oraz oparcie dopasowujące się do naturalnego wygięcia kręgosłupa;
  • biurko – optymalnie powinno mieć około 70 cm wysokości, a także jasny i matowy blat o lekko zaokrąglonych krawędziach. Oprócz tego, musi być odpowiednio duże tak, aby zmieściły się na nim wszystkie przybory i narzędzia pracy;
  • podnóżek – stanowi opcjonalny element wyposażenia ergonomicznego stanowiska pracy i jest stosowany wtedy, gdy pracownik chce z niego korzystać lub nie ma możliwości swobodnego ułożenia stóp na podłodze. Ważny jest kąt jego nachylenia – powinien wynosić maksymalnie 15°;
  • monitor komputera – powinien być umieszczony prostopadle do okna i znajdować się w odległości 40-75 cm od oczu pracownika. Optymalne ustawienie ekranu sprawia, że jego kąt obserwacji wynosi między 20 a 50° w dół od poziomej linii biegnącej na wysokości wzroku. Ponadto, monitor musi być stabilny i czytelny oraz mieć ustawiony odpowiedni kontrast.

Ergonomia pracy: zasady dotyczące oświetlenia, temperatury i hałasu

Ergonomia miejsca pracy związana jest również z innymi warunkami panującymi w firmie. Bardzo istotne jest odpowiednie oświetlenie – w miarę możliwości powinno być ono naturalne. Światło sztuczne musi mieć z kolei odpowiednią intensywność – nie może być ani zbyt słabe ani zbyt mocne. Konkretne parametry w tym względzie wyznaczają przepisy BHP. Co ważne, stosowane oświetlenie nie powinno także drżeć, mrugać ani migotać, ponieważ może to spowodować ból głowy i szybsze zmęczenie.

Ergonomia pracy wiąże się także z komfortowymi warunkami dotyczącymi temperatury. W przypadku zatrudnienia w biurze lub wykonywania lekkich prac fizycznych, słupki rtęci powinny pokazywać minimum 18℃ i maksimum 30℃. Jeżeli w pomieszczeniu jest zbyt gorąco, pracodawca musi dostarczyć podwładnym darmowe napoje.

Kwestia ta wygląda nieco inaczej w przypadku ciężkiej pracy fizycznej (przykładowe regulacje w tym względzie wyznacza, np. ergonomia pracy na produkcji czy na magazynie). Minimalna temperatura powinna wynosić wówczas 14℃, a maksymalna 28℃.

Jak łatwo zauważyć, ergonomia pracy ma duży wpływ na Twoje ogólne samopoczucie i codzienny komfort wykonywania obowiązków służbowych. Jeżeli chcesz zatrudnić się w miejscu, w którym przestrzega się jej zasad, sprawdź najnowsze oferty Kiwi Jobs. Wybierz ogłoszenie, które podoba Ci się najbardziej i aplikuj!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Scroll to top