Asertywność w pracy – dlaczego jest ważna?

Udostępnij

Współpracownicy ciągle przerzucają na Ciebie swoje obowiązki, a przełożony wydaje się ignorować Twoje potrzeby? Zamiast przyjmować uległą postawę zastanów się, jak rozwinąć swoją asertywność w pracy. Opanowanie sztuki mówienia „nie” i komunikowania swojego zdania pozwoli Ci zyskać większą pewność siebie, a także poprawi Twój ogólny komfort.

Asertywność w pracy przyda Ci się w wielu sytuacjach. Postaraj się więc wypracować w sobie odpowiednią postawę, ponieważ dzięki temu łatwiej będzie Ci się odnaleźć w środowisku zawodowym. Pamiętaj przy tym, że zachowania asertywne nie polegają jedynie na odmawianiu. Najważniejsza jest umiejętność wyrażania i obrony własnego zdania.

Co to jest asertywność w pracy?

Asertywność kojarzy się z umiejętnością mówienia „nie”. Wbrew pozorom, definicja tego terminu jest jednak o wiele szersza. Zgodnie z nią, osoba asertywna to taka, która w sposób śmiały i otwarty potrafi wyrażać swoje zdanie i artykułować własne odczucia. Musi to jednak robić w zgodzie z obowiązującymi zasadami współżycia społecznego. Oznacza to, że nie może przy tym naruszać praw innych ludzi, a także sprawiać im cierpienia.

Zachowanie asertywne opiera się zatem na szacunku – zarówno do siebie, jak i do innych. W żadnym przypadku nie utożsamiaj go z agresją, obrażaniem czy zbyt emocjonalnymi reakcjami. Asertywność w pracy, tak samo jak w innych dziedzinach życia powinna stać pomiędzy stanowczością a łagodnością. Jej głównym celem jest pokazanie, że masz granice, na przekroczenie których nie chcesz pozwolić. Z drugiej strony, jako asertywny pracownik szanujesz też potrzeby oraz granice innych ludzi i nie starasz się ich przesunąć.

Co ciekawe, przykładem asertywności w pracy jest także zdolność do przyjmowania i wyrażania nie tylko pochwał, lecz także krytyki.  Taka postawa charakteryzuje się więc dużą otwartością. Oprócz tego, może odnosić się do umiejętności wyrażania próśb w spokojny i wyważony sposób.

 Oczywiście, asertywność w pracy oznacza także umiejętność odmawiania. Sformułowanie „sztuka mówienia nie” jest jednak w tym przypadku niewystarczające. Pamiętaj bowiem o jednym: osoba asertywna nie tylko potrafi odmówić, lecz także umie to odpowiednio uargumentować i wyjaśnić. Nie obraża się przy tym i nie zachowuje się impulsywnie. Wręcz przeciwnie – wyraża swoje zdanie ze spokojem i rozwagą.

Dlaczego pracownicy obawiają się asertywności w pracy?

Postawa asertywna w miejscu pracy jest bardzo pożądana. Mimo to, wiele osób obawia się jej przyjmowania, co związane jest z lękiem przed tym, jak zostaną odebrane przez innych. Asertywność wcale nie musi jednak sprawić, że Twoi współpracownicy przestaną Cię lubić, a szef wręczy Ci wypowiedzenie. Taka postawa nie jest bowiem tożsama z wykłócaniem się.  Jeśli zatem wyrażasz swoje zdanie i opinie w zrównoważony sposób,  raczej nie doprowadzisz tym do konfliktu. Pamiętaj więc, że wyznaczenie własnych granic i poinformowanie o nich innych jest bardzo ważne. Dzięki takiemu działaniu możesz poczuć się pewniej i zyskać szacunek ze strony innych osób.

Kiedy przyda Ci się asertywność w pracy?

Chwil, w których asertywność w pracy ułatwi Ci życie jest wiele. W relacjach ze współpracownikami przyda Ci się, np. wtedy, gdy któryś z nich będzie chciał nadmiernie wykorzystać Twoją koleżeńskość.

Wyobraź sobie taką sytuacją. Pracujesz jako barman, kelner lub sprzedawca w sklepie i masz elastyczny czas pracy. Twój przełożony na początku każdego tygodnia lub miesiąca tworzy grafik dla wszystkich podwładnych, konsultując z nimi jego ostateczny kształt. Wszystko jest już prawie dopięte na ostatni guzik, jednak  jeden ze współpracowników prosi Cię, żebyś zamienił się z nim dniami lub godzinami pracy. Jeżeli takie rozwiązanie pasuje również Tobie, nic nie stoi na przeszkodzie, żebyś się na nie zgodził. To w końcu miły i koleżeński gest, który może komuś pomóc. Niektórzy jednak nie znają umiaru i mogą Cię prosić o taką przysługę zdecydowanie zbyt często, nie zważając na to, że Tobie to nie odpowiada. Wówczas musisz wykazać się asertywnością i po prostu odmówić. Brzmi banalnie? Nie dla każdego – wiedzą o tym chociażby ludzie, którzy są nieśmiali. Takie osoby mogą czuć się w takiej sytuacji wyjątkowo niezręcznie, zwłaszcza jeżeli są zasypywane ciągłymi prośbami ze strony współpracowników. Pamiętaj, że nie można się wtedy uginać. Zamiast tego, należy wyznaczyć twarde granice i odważnie wyrazić swoje zdanie. W innym przypadku, współpracownicy wejdą Ci na głowę. Tak samo może być, np. w sytuacji, w której koledzy i koleżanki zaczynają bezpodstawnie przerzucać na Ciebie własne obowiązki.

Asertywność w pracy przyda Ci się również w kontaktach z przełożonym. Ciekawym przykładem jest chociażby prośba o podwyżkę. Jeżeli pracujesz w danej firmie już od kilku lat i sumiennie wypełniasz obowiązki zawodowe, a Twój pracodawca wydaje się tego nie doceniać, musisz wziąć sprawy we własne ręce. W takiej sytuacji powinieneś porozmawiać z szefem i na spokojnie przedstawić mu swoje racje, odwołując się przy tym do rzeczowych argumentów. To również będzie przejawem asertywnej postawy.

Asertywność w pracy – jak ją wypracować?

Jeśli chcesz być asertywny w pracy, przede wszystkim musisz znać swoją wartość. Dlatego zastanów się, jakie są Twoje mocne strony. Dzięki temu poczujesz się pewniej, a podejmowanie dyskusji czy wyrażanie swoich odczuć i potrzeb przyjdzie Ci o wiele łatwiej.

Naucz się także argumentować własne zdanie lub odmowę. Jeżeli mówisz komuś „nie”, wytłumacz mu, dlaczego tak jest. W sytuacji, w której Twój rozmówca nie odpuszcza i próbuje Cię przekonać do zmiany Twojej postawy, zastosuj technikę zdartej płyty. Po prostu powtarzaj swoje argumenty do skutku, pamiętając przy tym, aby zachować spokój, nie podnosić głosu i unikać ironicznych uśmiechów.

Jeśli chcesz stać się asertywnym pracownikiem, w Twoim słowniku powinno zagościć kilka ważnych zwrotów. Podczas rozmów w środowisku zawodowym, w trakcie których bronisz swojego zdania, używaj takich sformułowań, jak: „Moim zdaniem…”, „Sądzę, że…”, „Rozumiem Twoje podejście, jednak uważam inaczej, bo…”, „Co o tym myślisz?”, „Może uda nam się znaleźć inne rozwiązanie…”. Dzięki temu podkreślisz, że wyrażasz własną opinię, jednak przyjmujesz również zdanie innych. Tym samym szanujesz zarówno siebie, jak i swojego rozmówcę.

Asertywność w pracy wymaga też dużego spokoju. Krzyki, kłótnie czy podniesiony głos nie są żadnym rozwiązaniem. Musisz więc nauczyć się panować nad nerwami. Gdy czujesz, że dana sytuacja wyprowadza Cię z równowagi, weź głęboki oddech i policz w myślach do 10. Możesz też poprosić rozmówcę o przełożenie rozmowy na później – da Ci to czas, aby ochłonąć i nieco się uspokoić.

Pamiętaj też, że ćwiczenie asertywności możesz przeprowadzać poza miejscem pracy. Jeżeli wiesz, że czeka Cię sytuacja, w której powinieneś zachować się asertywnie, odegraj swego rodzaju scenkę z kimś bliskim. Podczas niej, ktoś z rodziny lub znajomych po prostu wcieli się w Twojego przełożonego lub współpracownika. Gdy przetrenujesz taką konfrontację w domowych warunkach, później łatwiej będzie Ci wyrazić swoje zdanie podczas prawdziwej rozmowy.

Dlaczego warto zadbać o asertywność w pracy?

Asertywność w pracy zawodowej przynosi wiele korzyści. Dzięki niej:

  • nie pozwolisz, aby ktoś Tobą manipulował i sam nie będziesz manipulował innymi,
  • staniesz się skuteczniejszy, jeśli chodzi o załatwianie własnych spraw,
  • będziesz bardziej pewny siebie,
  • zyskasz większą wiarę we własne możliwości,
  • staniesz się spokojniejszy,
  • poprawisz własne samopoczucie,
  • zdobędziesz szacunek do siebie i do innych,
  • uzyskasz poczucie kontroli nad swoim życiem zawodowym.

Jak widzisz, postawa asertywna w miejscu pracy może sprawić, że zaczniesz czerpać więcej radości i satysfakcji ze swoich obowiązków. Odpowiednia doza pewności siebie zapewni Ci także dobrą pozycję i szacunek ze strony pozostałych osób w firmie.

Pamiętaj też, że asertywny pracownik to tak naprawdę dobry pracownik. Kompetentni pracodawcy zdają sobie z tego sprawę i poważają taką postawę u swoich podwładnych. Jeśli więc chcesz znaleźć pracę w firmie, w której docenia się umiejętność poprawnego i nieagresywnego komunikowania własnych potrzeb, sprawdź najnowsze oferty Kiwi Jobs. Wybierz ogłoszenie, które Ci się podoba i aplikuj!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Scroll to top