Nieśmiałość w pracy – jak ją pokonać?

Udostępnij

Dynamika, ciągłe zmiany, kontakty z ludźmi… W środowisku zawodowym dużo się dzieje, dlatego często potrzebna jest w nim umiejętność nawiązywania znajomości i wychodzenia z własną inicjatywą. Nie każdy jednak jest wygadany i pewny siebie – wręcz przeciwnie, niektórym towarzyszy nieśmiałość w pracy. Jeśli jesteś jedną z takich osób i taki stan rzeczy utrudnia Ci codzienne działania, możesz spróbować go zmienić.

Przebojowość, otwartość, pewność siebie, duża komunikatywność – takie cechy i umiejętności pracownika są dziś bardzo cenione na rynku pracy. Jeżeli ich nie posiadasz, nie oznacza to od razu, że stoisz na przegranej pozycji. Każdy jest inny i wyróżnia się innymi zaletami – trzeba tylko umieć je odpowiednio wyeksponować. Jeśli jednak nieśmiałość w pracy przeszkadza Ci w pełnieniu Twoich obowiązków zawodowych, warto abyś zaczął działać. Zmiana podejścia może znacząco podnieść Twój komfort życia.

Czym charakteryzuje się nieśmiałość w pracy?

Osoba, która jest nieśmiała w pracy jawi się najczęściej jako ktoś zamknięty w sobie, cichy i mało kontaktowy. Bez względu na to, czy chodzi o współpracowników czy klientów – raczej stoi na uboczu, nie wychyla się, ma trudności z przedstawieniem swojego zdania i unika wystąpień publicznych. Może też uchodzić za odludka, który nie chce integrować się z innymi, ponieważ nawiązywanie znajomości wiąże się dla niego z dużym stresem i niepewnością.  Jedną z jego największych obaw są konfrontacje z obcymi ludźmi lub konwersacje na nieznany mu temat.

Tak naprawdę jednak, nieśmiałość w pracy może przyjmować różne oblicza. Mimo to, najczęściej towarzyszy jej wewnętrzny lęk, który bywa bardzo uciążliwy. Może on utrudniać wykonywanie codziennych zadań, a także rozwój kariery zawodowej.

Skąd bierze się nieśmiałość w pracy?

Nieśmiałość w pracy nie bierze się znikąd i często jest połączona z innymi aspektami życia. Taki stan dotyczy bowiem najczęściej wszystkich sfer– nie tylko zawodowej, ale i prywatnej. Choć trudno jednoznacznie określić jego przyczyny, często jest wynikiem zbyt małej pewności siebie. Osoby, które nie wierzą we własne możliwości, mają tendencję do wycofywania się z różnego typu działań, ponieważ są przeświadczone, że ich trud i tak zakończy się porażką. Za bardzo przejmują się też opinią innych ludzi, co może być konsekwencją przykrych doświadczeń z przeszłości. Z drugiej strony, nieśmiałość w pracy może wynikać ze stawiania samemu sobie zbyt wysokich wymagań, które wiążą się z lękiem przed tym, że nie zdoła się spełnić własnych (a przy okazji również cudzych) oczekiwań.

W jakich zawodach nieśmiałość w pracy może być problemem?

W wielu zawodach komunikatywność, otwartość, charyzma czy pewność siebie to podstawowe umiejętności, których pracodawcy oczekują od pracowników. Dotyczy to przede wszystkim zatrudnienia związanego z szeroko rozumianą  obsługą klienta. Ta branża wymaga ciągłego kontaktu z ludźmi, ponieważ różnego typu interakcje stanowią jej rdzeń. Nieśmiałość w pracy może utrudnić wykonywanie takich profesji, jak np. doradca klienta w sklepie, przedstawiciel handlowy, konsultant telefoniczny, recepcjonista, a także barman czy kelner. Nie oznacza to oczywiście, że nieśmiałe osoby nie mogą wykonywać takich zawodów. W takiej sytuacji warto jednak, aby postarały się popracować nad swoim podejściem. Dzięki temu, obowiązki zawodowe staną się dla nich po prostu łatwiejsze i bardziej satysfakcjonujące.

Co ciekawe, zatrudnienie w obsłudze klienta może być paradoksalnie dobrym rozwiązaniem dla osób nieśmiałych, ponieważ pozwala im na zmaganie się z własnymi słabościami czy ograniczeniami i ich stopniowe zwalczanie. Stanowi wówczas  praktyczne ćwiczenie pewności siebie, które za jakiś czas może przynieść wymierne rezultaty. Taka metoda to jednak oczywiście rzucenie się na głęboką wodę, które nie każdemu musi przypaść do gustu.

Czy są branże, w których nieśmiałość w pracy nie stanowi przeszkody?

Warto pamiętać, że nieśmiałość w pracy nie zawsze musi znacząco przeszkadzać w wykonywaniu codziennych obowiązków zawodowych. Istnieją profesje, w których nawet ciche i dość wycofane osoby dobrze się odnajdą. Należy do nich chociażby zawód magazyniera. Oczywiście, wymaga on komunikacji  ze współpracownikami, jednak kontakt z innymi ludźmi nie stanowi najważniejszego elementu tej pracy. Podobnie jest m.in. w przypadku kierowcy autobusu. Choć przebywa w towarzystwie pasażerów pojazdu, zazwyczaj nie musi wdawać się z nimi w rozmowy.

Jak zwalczyć nieśmiałość w pracy?

Jeśli zastanawiasz się, jak leczyć nieśmiałość, pamiętaj, że nie ma na to jednego sposobu. Trudno też mówić tutaj o leczeniu, ponieważ nie jest to ani choroba ani zaburzenie. Musisz jednak wiedzieć, że bardzo natężona nieśmiałość może prowadzić do lęku społecznego – w takim przypadku konieczna jest często psychoterapia i leczenie farmakologiczne.

Jak zatem pokonać nieśmiałość w pracy?  Przede wszystkim musisz przygotować się na to, że będzie to długotrwały proces. Nikt nie zmienia się od razu – potrzeba do tego dużo cierpliwości i samozaparcia. W pierwszej kolejności przyznaj sam przed sobą, że jesteś nieśmiały i zyskaj świadomość, że cecha ta towarzyszy całkiem sporej części społeczeństwa. Zastanów się jednak, co wywołuje ją u Ciebie. W jakich sytuacjach jesteś nieśmiały? Co wprawia Cię w zakłopotanie, niepewność i lęk? Gdy to określisz, łatwiej będzie Ci podjąć konkretne działania i zmienić swoje zachowanie.

Jeżeli nieśmiałość w pracy wynika z Twojej niskiej samooceny, zastanów się, jak wygląda Twoje życie zawodowe. Postaraj się spojrzeć na nie z pozytywnej strony. Wypisz wszystkie swoje dotychczasowe sukcesy i osiągnięcia – nie tylko te duże, ale również małe. Zrób też listę swoich zalet i posiadanych umiejętności. Dzięki temu, uświadomisz sobie, że jesteś wartościowym pracownikiem, co pomoże Ci w zyskaniu większej pewności siebie.

Aby zwalczyć nieśmiałość w pracy, musisz również zwrócić uwagę na inne aspekty swojego życia. W nich też spróbuj się przełamać! Zacznij od małych rzeczy – zapytaj przypadkowego przechodnia o godzinę, poproś ekspedientkę w sklepie o pomoc lub rozpocznij krótką pogawędkę z sąsiadami. Na początku może być Ci trudno, jednak pamiętaj, że trening czyni mistrza! Dlatego stłum w sobie wewnętrznego krytyka i nie bój się wyjść z inicjatywą rozmowy.

I najważniejsze – nawet gdy coś pójdzie nie po Twojej myśli, nie załamuj się. Każdy popełnia błędy. Podczas walki z nieśmiałością istotne jest więc pozytywne nastawienie i umiejętność oswajania się z niepowodzeniami.

Nieśmiałość w pracy a kontakty ze współpracownikami

Gdy Twoim problemem jest nawiązywanie kontaktów ze współpracownikami, nie musisz pozostawać bierny. Nieśmiałe osoby często nie wiedzą, co powiedzieć ani jak zacząć rozmowę. W takiej sytuacji, dobrym rozwiązaniem jest przygotowanie sobie kilku neutralnych tematów. W chwili przerwy można poruszyć kwestie dotyczące, np. sposobu spędzania wolnego czasu, muzyki, sportu, a także zagadnień związanych z samą pracą. Pamiętaj, że nawet takie drobne i niezobowiązujące rozmowy pomogą Ci wytrenować pewność siebie i przełamać nieśmiałość. Im więcej ich nawiążesz, tym łatwiej pokonasz swoje obawy. Oczywiście – nie z każdym uda Ci się zbudować dobry kontakt, jednak postaraj się tym nie zrażać. Ludzie są różni i o ile nie masz wpływu na ich zachowanie, o tyle możesz pracować nad własnym podejściem.

Dobrym pomysłem na pokonanie nieśmiałości jest też udział w wyjściach integracyjnych ze współpracownikami. Jeśli pada propozycja takiego spotkania, przełam swoje opory i idź na nie. Nawet jeśli początkowo będziesz czuć się nieswojo, z czasem Twoje obawy mogą się zmniejszyć. Poza środowiskiem pracy można bowiem porzucić oficjalny ton i lepiej poznać ludzi, z którymi współpracuje się na co dzień. To dobry sposób na poprawienie z nimi kontaktów.

Nieśmiałość w pracy a relacje z przełożonym

Czasami nieśmiałość w pracy może pojawić się u Ciebie wtedy, gdy masz przed sobą jakąś ważną rozmowę z przełożonym. Jeśli na samą myśl o tym zaczynasz się denerwować, weź głęboki oddech i zastanów się, jak wyglądało ostatnie takie spotkanie  – czy naprawdę było aż tak źle, jak to sobie wyobrażałeś? Prawdopodobnie nie i przynajmniej część Twoich obaw nie przełożyła się na to, co wydarzyło się w rzeczywistości. W związku z tym pomyśl, czy warto aż tak bardzo się przejmować?

Jeśli jednak mimo wszystko czujesz się niepewnie, postaraj się przygotować do takiej rozmowy. Nie chodzi tu o to, aby układać sobie w głowie jej dokładny scenariusz – tak naprawdę nigdy nie wiadomo, jak potoczy się wymiana zdań. Musisz mieć świadomość, że nie jesteś w stanie wszystkiego kontrolować i jest to jak najbardziej normalne. Jeżeli jednak spotkanie dotyczy, np. omówienia Twoich obowiązków, możesz wypisać sobie kilka punktów, które chciałbyś poruszyć. Dzięki temu o niczym nie zapomnisz i poczujesz się pewniej. Podobnie możesz zrobić w przypadku rozmowy telefonicznej – czy to z pracodawcą czy z klientem.

Pamiętaj też, że kompetentny pracodawca powinien motywować Cię do działania. Osoby nieśmiałe często zyskują większą pewność siebie pod wpływem pochwał czy oznak uznania ze strony przełożonych. Jeżeli Twój szef jest zarazem dobrym liderem, z pewnością zauważy, jak ważne jest jego podejście względem Ciebie.

Jak widzisz, na nieśmiałość w pracy nie ma jednego rozwiązania. Powyższe rady to tylko kilka wskazówek na to, jak można ją pokonać – tak naprawdę każdy musi wypracować własne podejście. Jedno jest pewne – w przyjaznym środowisku pracy o wiele łatwiej jest się przełamać i zyskać odpowiednią pewność siebie. Dlatego jeśli chcesz znaleźć zatrudnienie w miejscu, które wyróżnia się dobrą atmosferą, sprawdź najnowsze oferty Kiwi Jobs i wyślij swoje zgłoszenie. Jeżeli posiadasz odpowiedni zestaw kompetencji, nawet Twoja nieśmiałość nie przekreśli szans na podjęcie dobrej pracy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Scroll to top