Umiejętności pracownika – jakie kompetencje doceniają pracodawcy?

Udostępnij

Jesteś komunikatywny, zorganizowany i łatwo przychodzi Ci rozwiązywanie problemów? Pracodawca z pewnością doceni Twoje zdolności. Pożądane na rynku pracy umiejętności pracownika to bowiem  nie tylko kompetencje związane z wykonywaniem konkretnego zawodu, ale również ogólny  zestaw cech i predyspozycji, które przydadzą się w każdej branży. Warto więc, abyś nad nimi popracował, ponieważ pomoże Ci to w osiągnięciu sukcesu zawodowego.

Każdy z nas jest w czymś dobry. Jednych wyróżniają wysoko rozwinięte umiejętności komunikacyjne, inni mogą pochwalić się zdolnościami analitycznymi. Bez względu na to, co potrafisz, warto abyś ciągle szlifował swoje zdolności. Oprócz tych, które już posiadasz, powinieneś też zwrócić uwagę na zdobywanie i rozwijanie nowych. Przyda Ci się to nie tylko w życiu prywatnym, ale i zawodowym. Pamiętaj przy tym, że niektóre umiejętności pracownika są wyjątkowo cenione na współczesnym rynku pracy i to na nich powinieneś skupić się najbardziej.

Umiejętności pracownika – podstawowy podział

Jakie mogę mieć umiejętności? Jeśli takie pytanie pojawia się w Twojej głowie, spieszymy z odpowiedzią.  Tak naprawdę, lista kompetencji jest bardzo długa, dlatego nie sposób wymienić wszystkich zdolności. Mimo to, warto znać ich podstawowy podział, który pozwoli Ci na lepsze zrozumienie własnych uwarunkowań.

  • Umiejętności twarde – pod tym sformułowaniem wyróżnia się umiejętności pracownika, które umożliwiają mu wykonywanie konkretnej profesji. Są to cechy i zdolności mierzalne, których posiadanie można potwierdzić certyfikatami czy doświadczeniem zawodowym. Zalicza się do nich merytoryczną wiedzę oraz specjalistyczne kompetencje dotyczące danej dziedziny. Przykładowo, umiejętności twarde barmana to przygotowywanie koktajli alkoholowych.
  • Umiejętności miękkie – ten rodzaj kompetencji związany jest ze zdolnościami społecznymi i cechami psychofizycznymi. Dotyczy więc zachowania, a także Twoich postaw, dzięki którym możesz postępować w efektywny sposób. Zdolności tego typu można uznać za kompetencje uniwersalne, które przydadzą się w wielu branżach. Wśród nich znajdują się, np. odporność na stres, asertywność czy dobre zarządzanie czasem.

Które umiejętności pracownika są ważniejsze? Tak naprawdę, nie należy wartościować ich w ten sposób – wszystkie z nich są potrzebne do tego, aby efektywnie wykonywać obowiązki służbowe. Dla pracodawców bardzo duże znaczenie mają oczywiście Twoje kompetencje twarde, ponieważ świadczą o tym, że potrafisz odnaleźć się w realiach konkretnej profesji. Dlatego warto, abyś zdobywał doświadczenie w danym zawodzie już w młodym wieku – dzięki temu wyrobisz sobie dobrą pozycję i w przyszłości bez trudu pokonasz konkurencję. Na bieżąco rozwijaj także swoje zdolności specjalistyczne, np. poprzez udział w kursach.

Z drugiej strony, nie możesz zapominać o kompetencjach miękkich. Takie umiejętności pracownika, choć mogą wydawać się drugorzędne, w rzeczywistości często odgrywają kluczową rolę. Pracodawcy nierzadko poszukują bowiem osób o odpowiednich cechach charakteru i predyspozycjach. Nie jest tak bez przyczyny. O ile pewnych umiejętności twardych łatwo nauczyć pracownika poprzez wysłanie go na szkolenie, o tyle inwestycja w rozwój jego kompetencji miękkich może okazać się trudniejsza i mniej opłacalna.

Uniwersalne kompetencje, czyli miękkie umiejętności pracownika

Kompetencje miękkie to umiejętności pracownika wyróżniające się dużą uniwersalnością. Oznacza to, że są pożądane w praktycznie każdej branży. To na nich skupimy się w dalszej części artykułu. Dzięki nim możesz bowiem zwiększyć swoje szanse na zdobycie zatrudnienia bez względu na to, czy chcesz pracować jako sprzedawca, kelner czy konsultant telefoniczny.

Istnieje oczywiści wiele pożądanych kompetencji pracownika. Wśród nich na uwagę zasługuje m.in. pracowitość. Jeśli przykładasz się do swoich obowiązków, a do tego jesteś otwarty na nowe wyzwania i nie boisz się stawiać im czoła, bez wątpienia stanowisz przykład dobrego kandydata na wiele stanowisk.

Jakie są najbardziej pożądane umiejętności pracownika?

Inne cechy i miękkie umiejętności cenione przez pracodawców to również:

  • komunikatywność – zdolność efektywnego porozumiewania się to podstawa wielu zawodów. Ważne jest więc odpowiednie formułowanie swoich wypowiedzi, tak, aby były zrozumiałe dla innych. Istotny element umiejętności komunikacyjnych stanowi też aktywne słuchanie i odpowiednia dawka empatii;
  • umiejętność pracy w zespole – to druga z umiejętności interpersonalnych, na którą warto zwrócić dużą uwagę. Pamiętaj, że od tego, czy potrafisz sprawnie współpracować z innymi zależy nie tylko Twój sukces, ale i całego teamu. Staraj się więc nawiązać nić porozumienia ze współpracownikami, będąc przy tym miłym i uprzejmym;
  • umiejętności organizacyjne i dobre zarządzanie czasem – w życiu zawodowym musisz nauczyć się planować. Dzięki temu wykonywanie obowiązków zawodowych będzie łatwiejsze i bardziej efektywne. Gdy dobrze się zorganizujesz, zaoszczędzisz sporo czasu i będziesz mógł skupić się  na tym, co ważne;
  • zdolność rozwiązywania problemów – jeśli jesteś osobą, która umie poradzić sobie nawet w trudnych sytuacjach, pracodawca bez wątpienia to doceni. Warto więc abyś wypracował w sobie odporność na stres w pracy i zadaniowe podejście do problemów, a także rozwijał swoją kreatywność i cierpliwość;
  • odpowiedzialność – wzorowy pracownik to osoba, która wykazuje się odpowiedzialnością za własne czyny. Wie bowiem, że jej zachowanie ma wpływ na funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa;
  •  samodzielność – choć praca w grupie jest ważna, warto także być samodzielnym. Dlatego istotne jest, abyś sam potrafił poradzić sobie z przydzielanymi Ci zadaniami bez ciągłego proszenia o pomoc;
  • umiejętność szybkiej nauki – jeśli masz otwarty umysł i chętnie przyswajasz nowe informacje, jesteś idealnym kandydatem do pracy. Pracownik powinien bowiem chcieć na bieżąco się rozwijać. W szlifowaniu tej zdolności pomoże Ci jednak także życie pozazawodowe – ciekawą metodą jest, np. angażowanie się w działalność wolontariacką lub rozwijanie własnego, pasjonującego hobby.

To oczywiście jedynie przykłady cech i umiejętności cenionych przez pracodawców. Jeśli je posiadasz, Twoje szanse na zdobycie dobrego zatrudnienia znacząco rosną. Nie zapomnij więc wspomnieć o nich podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

Interpersonalne umiejętności pracownika – jak rozwijać swój potencjał w tej kwestii?  

Najważniejsze cechy pracownika to coś, co można w sobie wypracować i stopniowo rozwijać. Dlatego skup się na tym, by dążyć do perfekcji. Jak to zrobić? Przede wszystkim ćwiczyć! Praktyka ma bowiem kluczowe znaczenie.

Jeśli chodzi o umiejętności interpersonalne, najważniejsze abyś nie bał się rozmawiać z ludźmi. Podczas kontaktu z ze współpracownikami, zamiast skupiać się na sobie, zwróć większą uwagę na uważne słuchanie tego, co chcą Ci przekazać. Nie neguj też ich podejścia czy punktu widzenia, tylko staraj się go zrozumieć. Dodatkowo, gdy nie jesteś czegoś pewien – pytaj!  Wszelkie nieścisłości najlepiej jest wyjaśnić od razu, ponieważ dzięki temu współpraca z innymi będzie łatwiejsza i bardziej efektywna. Za każdym razem zwracaj też uwagę na to, czy cel komunikacji został osiągnięty. Często warto, abyś przeanalizował konkretne sytuacje – zwłaszcza te, które nie poszły po Twojej myśli. Jeśli popełniłeś jakieś błędy, wypisz je na kartce i spokojnie zastanów się, jak można je naprawić. Dzięki temu, następnym razem będziesz mógł wyeliminować te niedoskonałości.

Takie analityczne podejście przyda Ci się również podczas rozwiązywania problemów czy sytuacji konfliktowych. Pamiętaj też, że rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych sprzyja, np. praca w działach obsługi klienta. Czasem dobrze rzucić się na głęboką wodą i trenować umiejętności interpersonalne właśnie w środowisku zawodowym. Takie zdolności możesz jednak szlifować również w sytuacjach niezwiązanych z wykonywaniem obowiązków służbowych. Dobrym sposobem jest ćwiczenie pewnych zachowań podczas spotkań z przyjaciółmi, a także z ludźmi ze szkoły lub ze studiów. Jeśli chodzi o umiejętność pracy w zespole, możesz ją wypracować także dzięki uprawianiu sportów drużynowych.

Jak wypracować w sobie umiejętności organizacyjne?

W przypadku umiejętności pracownika związanych z organizacją także możesz zacząć działać. Przede wszystkim musisz nauczyć się planować i to nie tylko w pracy, ale też w życiu prywatnym. Najłatwiejszym sposobem, który pomoże Ci w wyrobieniu odpowiednich nawyków, jest stworzenie listy obowiązków wraz z przewidywanym czasem ich wykonania. Codziennie rano przygotuj więc plan działania, a następnie stopniowo realizuj wszystkie jego punkty.  Możesz także skorzystać ze specjalistycznych metod i technik zarządzania czasem. Wkrótce przekonasz się, że łatwiej jest Ci się zorganizować, co pozytywnie wpłynie na komfort Twojego życia, ponieważ zmniejszy, np. Twój stres. Gdy jednak brak Ci samozaparcia i dyscypliny, możesz też udać się na profesjonalny kurs zarządzania czasem. Tam pod okiem fachowców będziesz mógł pracować nad tą umiejętnością.

Posiadanie odpowiednich kompetencji pracowniczych to klucz do sukcesu na dzisiejszym rynku pracy. Warto więc, abyś szlifował nie tylko swoje umiejętności twarde, ale również miękkie – oba typy zdolności są równie ważne. Pamiętaj również, aby odpowiednio przedstawić je na rozmowie kwalifikacyjnej. Zanim jednak dojdziesz do tego etapu rekrutacji, musisz zaaplikować na wybrane ogłoszenie. Już teraz sprawdź najnowsze oferty na Kiwi Jobs i znajdź tę, która odpowiada Ci najbardziej!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Scroll to top