Obsługa klienta, czyli doradzanie jako sposób na życie

Udostępnij

Wyobraź sobie taką sytuację: wchodzisz do sklepu lub banku, chcesz dowiedzieć się czegoś o usługach danej firmy i trafiasz na pracownika, który w ogóle nie interesuje się Twoimi potrzebami…  To na pewno nie jest profesjonalny doradca klienta! Osoba na tym stanowisku powinna bowiem wychodzić naprzeciw oczekiwaniom konsumentów i pomagać im w wyborze odpowiedniego produktu. Myślisz, że odnalazłbyś się w tej roli? Dowiedz się, co musisz zrobić, aby pracować w obsłudze klienta.

Kreowanie pozytywnego wizerunku firmy i dbanie o zaspokajanie potrzeb jej odbiorców to fundamenty funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa. Dzieje się tak zwłaszcza w przypadku placówek zajmujących się sprzedażą różnego typu dóbr i usług. Dlatego też, pracownicy obsługi klienta pełnią w nich bardzo ważną rolę. Ich zadania są dość zróżnicowane i wymagają dużego zaangażowania, jednak gwarantują możliwość rozwoju i zdobywania wielu ciekawych doświadczeń.

Obsługa klienta – co to takiego?

Jeśli chodzi o pojęcie „obsługa klienta”, definicja tego terminu może być wyrażona w różnych słowach. Najprościej mówiąc, jest to proces polegający na przekazywaniu pewnej wartości między dostawcą (czyli pracownikiem) a odbiorcą (czyli klientem). Za cel takiego działania uznaje się budowanie długotrwałych relacji z konsumentem, których podstawą staje się zapewnienie mu maksymalnej satysfakcji i zadowolenia. Obsługa klienta polega więc na zaspokajaniu wymagań i potrzeb klientów pod względem takich wytycznych, jak czas, niezawodność, dobra komunikacja czy wygoda.

Co ważne, praca w obsłudze klienta opiera się zarówno na merytorycznym przygotowaniu pracownika, jak i jego odpowiednich cechach i predyspozycjach. Połączenie tych dwóch elementów stanowi w tym przypadku klucz do sukcesu, ponieważ profesjonalny doradca klienta pełni w firmie bardzo ważną rolę. Poprzez zapewnianie satysfakcji klientom, wzmacnia on ich lojalność i zapobiega ich przejściu do konkurencyjnego przedsiębiorstwa.

Praca doradcy klienta – gdzie może być wykonywana?

Posada doradcy klienta dostępna jest w wielu przedsiębiorstwach. Ich cechę wspólną stanowi zazwyczaj sprzedaż różnego typu towarów lub usług. W związku z tym, popularna jest chociażby praca w sklepie, np. w branży odzieżowej, kosmetycznej, sportowej czy RTV.  Zatrudniając się w tego typu placówce, będziesz więc pełnić jednocześnie stanowisko sprzedawcy i doradcy klienta, który pomaga konsumentom w wyborze artykułów, które są jak najlepiej dostosowanie do ich potrzeb i oczekiwań.

Popularny zawód stanowi także praca jako doradca klienta w banku. W tym przypadku, do wyboru jest kilka odrębnych stanowisk. Podstawowe z nich to doradca klienta indywidualnego (osoba zajmująca się obsługą indywidualnych odbiorców produktów danego banku) oraz doradca klienta biznesowego (osoba zajmująca się utrzymywaniem kontaktów z przedstawicielami biznesu).

Oprócz tego, pracownik ds. obsługi klienta ma szansę zatrudnić się, np. w firmach telekomunikacyjnych. Wówczas może odpowiadać za bezpośrednie spotkania z konsumentami lub kontaktować się z nimi za pośrednictwem telefonu. Musisz bowiem pamiętać, że przysłowiowa „praca na słuchawce”, czyli call center również jest formą biura obsługi klienta. Choć wiele osób uważa ją za wyjątkowo męczącą, to dobry pomysł na start w tej branży. Jeśli więc jesteś cierpliwy, umiesz logicznie się wysławiać i masz dobrą dykcję, nie rezygnuj z takiej posady – być może otworzy Ci ona drzwi do kariery.

Jak widzisz, jeśli zastanawiasz się nad zawodem doradcy klienta, masz przed sobą bardzo dużo możliwości zatrudnienia. Wybór jednej z firm powinien być więc podyktowany Twoimi indywidualnymi predyspozycjami i zainteresowaniami. Tylko w ten sposób masz szansę zostać naprawdę dobrym pracownikiem ds. obsługi klienta.

Doradca klienta – zakres obowiązków na stanowisku

W przypadku miejsca, jakim jest dział obsługi klienta, zadania mogą być w nim zróżnicowane. Wiele zależy od profilu działalności konkretnej firmy. Pewne obowiązki są jednak podobne w każdym miejscu. Pracownik obsługi klienta odpowiada więc przede wszystkim za:

  • pozyskiwanie nowych odbiorców i budowanie z nimi długoterminowych relacji,
  • profesjonalne prezentowanie towarów i usług, a także dostosowywanie ich do wymagań i oczekiwań klientów,
  • udzielanie informacji na temat oferty danej firmy oraz odpowiadanie na wszelkie pytania klientów (bezpośrednio lub poprzez kontakt telefoniczny lub mailowy),
  • zachęcanie do zakupu konkretnych produktów lub usług,
  • kreowanie pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa.

Podstawowe obowiązki doradcy klienta w takich miejscach, jak firmy telekomunikacyjne czy banki, to także dbałość o wszelkie kwestie formalne. Oznacza to m.in. konieczność sporządzania różnego typu raportów, zestawień czy umów.

W przypadku pracy w sklepie, doradca klienta odpowiada też za transakcje kupna-sprzedaży. Pracując na takim stanowisku, po Twojej stronie będzie więc leżeć przyjmowanie zapłaty, obsługa kasy fiskalnej i terminala płatniczego, a także dokumentowanie dziennego obrotu.

Jak zostać pracownikiem obsługi klienta?

Praca z klientem wymaga od Ciebie odpowiednich umiejętności i predyspozycji. Jeśli chodzi o kwestię wykształcenia, najczęściej wystarczy, że ukończyłeś szkołę średnią. W niektórych przypadkach pracodawcy mogą jednak preferować osoby z dyplomem uczelni wyższej.

Doradca klienta musi także odznaczać się umiejętnością obsługi komputera. Istotna może również się okazać znajomość języków obcych – w większości przypadków będzie to język angielski. To niezwykle istotna cecha. Nawet w przypadku pracy w sklepie możesz zetknąć się z obcokrajowcem. W takiej sytuacji musisz umieć się z nim porozumieć, dlatego też potrzebna Ci będzie przynajmniej komunikatywna znajomość języka.

Myśląc o rozpoczęciu pracy doradcy klienta musisz także wiedzieć, że niektórzy pracodawcy oczekują wcześniejszego doświadczenia w branży sprzedażowej lub call center. Nie zawsze jest to jednak koniecznością. Nawet jeśli dopiero zaczynasz swoją karierę, bez trudu znajdziesz oferty pracy dostosowane do Twoich potrzeb. Przedsiębiorcy coraz częściej decydują się bowiem na przyjmowanie osób bez doświadczenia i oferują im odpowiednie szkolenia wprowadzające.

Poza kwestiami związanymi z wykształceniem czy kompetencjami twardymi, w pracy w obsłudze klienta najważniejsze są odpowiednie predyspozycje. Pożądane cechy doradcy klienta to przede wszystkim otwartość i komunikatywność. Jeśli więc nie lubisz rozmawiać z ludźmi, ta praca prawdopodobnie nie jest dla Ciebie. Zatrudnienie w tej branży wymaga bowiem ciągłego kontaktu z konsumentami, podczas którego zawsze trzeba wykazywać się pozytywnym nastawieniem i dużym profesjonalizmem. Dlatego też, pracownik ds. obsługi klienta powinien być uśmiechnięty, zaangażowany i pełen energii. W tym zawodzie przyda się również zdolność szybkiego przystosowywania się do zmian, umiejętność negocjacji oraz duża doza kultury osobistej. Niezbędna jest też  odporność na stres w pracy. Obejmując takie stanowisko musisz liczyć się z tym, że możesz trafić na różne osoby – nie każda z nich będzie miła i uprzejma. Powinieneś więc wypracować w sobie cierpliwość i nauczyć się, jak rozmawiać z niezadowolonymi klientami.

Zastanawiając się nad pracą jako doradca klienta, musisz też wziąć pod uwagę swoje hobby. Przykładowo, zatrudniając się w sklepie odzieżowym, przydatne może się okazać zainteresowanie modą. Profesjonalny pracownik ds. obsługi klienta powinien bowiem orientować się w tajnikach branży, w której pracuje. Dzięki temu nie tylko może profesjonalnie doradzać konsumentom, ale również zdobywać nową wiedzę, która jest niezbędna do rozwijania własnej pasji.

Doradca klienta – zarobki w pracy

Zarobki doradcy klienta mogą być bardzo zróżnicowane. Wiele zależy od profilu działalności danej firmy, a także jej lokalizacji. W przypadku osób pracujących w sklepie, które dopiero rozpoczynają karierę na tym stanowisku pensja wynosi średnio 2000 zł netto. Mimo to, pracodawcy często oferują benefity pozapłacowe,  a także możliwość rozwoju. Wraz ze zdobywaniem doświadczenia wysokość wynagrodzenia oczywiście stopniowo rośnie. Oprócz tego, możesz też liczyć na dodatkowe udogodnienia, takie jak elastyczne godziny pracy czy dogodną formę umowy, np. umowę o pracę.

Kwestia tego, ile zarabia doradca klienta w banku prezentuje się jeszcze inaczej. Doświadczony specjalista z długim stażem pracy i wieloma sukcesami na koncie może liczyć nawet na zarobki rzędu 10000 zł miesięcznie.

Praca doradcy klienta – jak ją znaleźć?

Jeśli szukasz pracy w obsłudze klienta w Warszawie, Krakowie lub Wrocławiu, wypróbuj aplikację Kiwi Jobs. Znajdziesz tam wiele różnorodnych ofert zatrudnienia z tej branży – zarówno dla osób doświadczonych, jak i tych które dopiero rozpoczynają karierę. Aplikacja wyróżnia się tym, że od zdobycia nowej pracy dzieli Cię tylko kilka kliknięć! Zanim jednak wyślesz swoje zgłoszenie, sprawdź jeszcze proponowaną stawkę i rodzaj umowy na interesującym Cię stanowisku – dzięki temu od razu będziesz wiedział, na czym stoisz.

1 Comment

  1. Maria Pszora30 lipca 2019

    Super artykuł, bardzo pomocne informacje.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Scroll to top