Wyłącz stres w pracy – jak pokonać ciągłe uczucie napięcia?

post header photo

Stres w pracy dotyka coraz więcej osób, bez względu na wykonywany przez nie zawód. Choć czasem ma on pozytywne skutki, najczęściej kojarzy się z czymś przykrym i nieprzyjemnym. Dlatego też,  jeżeli czujesz, że długotrwały stan zdenerwowania zaczyna przejmować kontrolę nad Twoim życiem, musisz zacząć działać. Na szczęście istnieją sprawdzone sposoby na stres w pracy, które pomogą Ci w odzyskaniu psychicznej równowagi.

Mianem stresu w pracy nazywa się stan dyskomfortu psychicznego, który wynika najczęściej z warunków panujących w miejscu zatrudnienia lub z wymagań związanych z wykonywaniem danego zawodu. Definicja ta jest jednak dość ogólna, ponieważ przyczyn ciągłego zdenerwowania może być wiele. Wieczny pośpiech, nawał obowiązków, częste zmiany,  kontakt z nieprzyjemnymi klientami… Czasem trudno temu wszystkiemu sprostać, czego skutkiem staje się wewnętrzne poczucie napięcia. Aby sobie z nim poradzić warto więc wiedzieć, jak opanować stres w pracy.

Czy stres w pracy zawsze jest czymś negatywnym?

Co ciekawe, stres w pracy nie zawsze musi być czymś negatywnym. Jeżeli odczuwasz go od czasu do czasu, nie ma w tym jeszcze niczego złego. Co więcej, może być on nawet czynnikiem motywującym. Krótkotrwały stan zdenerwowania wpływa bowiem pozytywnie na Twoją efektywność i kreatywność, a także może poprawiać koncentrację. Przykładowo, jeżeli czujesz presję czasu i musisz szybko wykonać jakieś zadanie, pod wpływem stresu łatwiej będzie Ci się zmobilizować do działania. Dzięki niemu będziesz mieć też więcej energii i chętniej podejmiesz się nowych wyzwań. Wszystko za sprawą adrenaliny, której poziom wzrasta podczas stresujących sytuacji.

Stresu w pracy nie można więc demonizować. Istnieje jednak cienka granica między pozytywnym a negatywnym zdenerwowaniem. Jeżeli czujesz, że dyskomfort i napięcie stają się nieprzyjemne i utrudniają Ci codzienne funkcjonowanie, musisz się temu przeciwstawić. Paraliżujący stres w pracy może mieć bowiem wiele groźnych dla zdrowia konsekwencji, wśród których warto wymienić m.in. spadek produktywności, poczucie wyczerpania, bóle głowy, brzucha czy pleców, choroby układu krążenia, spadek odporności, a także depresję.

Przyczyny stresu w pracy

Jeżeli czujesz w sobie rosnący niepokój, warto zastanowić się, jakie są jego przyczyny. Stres w pracy może mieć wiele źródeł. Określenie tego, co powoduje zdenerwowanie w Twoim przypadku, pomoże Ci w podjęciu odpowiednich kroków.

Jakie są przyczyny stresu w pracy? Za podłoże problemu specjaliści uznają najczęściej:

  • zbyt duże obciążenie pracą, np. nadmiar obowiązków zawodowych, częste nadgodziny, stałą presję czasu czy wygórowane wymagania ze strony przełożonych;
  • monotonię pracy i brak możliwości rozwoju;
  • niekorzystne warunki pracy, np. nadmierny hałas w miejscu zatrudnienia (dotyczy to najczęściej pracy fizycznej, np. na magazynie);
  • złą atmosferę i niewłaściwe relacje z pracodawcą i współpracownikami, np. ciągłe konflikty czy brak wsparcia ze strony przełożonych;
  • poczucie braku kontroli nad pracą, np. brak elastycznego czasu pracy czy konieczność wykonywania obowiązków w odgórnie narzucony sposób;
  • niedopasowanie do wykonywanej pracy;
  • częste kontakty z niemiłymi klientami (dotyczy to, np. pracy w gastronomii czy obsłudze klienta).

Jak widać, przyczyny stresu w pracy mogą być rozmaite. Niestety, nie wszystkie z nich są możliwe do wyeliminowania. Wiele zależy od konkretnej branży. Przykładowo, trudno oczekiwać, że przedstawiciel handlowy czy kelner zawsze będą trafiać na przyjaznych i zadowolonych klientów. Specyfika tych zawodów wymaga więc większej odporności na stresujące sytuacje. Mimo to, istnieją pewne sposoby na stres w pracy, które pomogą w zminimalizowaniu poczucia napięcia i zdenerwowania, bez względu na branżę, w której się pracuje.

Jak pokonać stres w pracy?

Radzenie sobie ze stresem w pracy to często długi proces. Jego elementy należy wprowadzać konsekwentnie i stopniowo, najlepiej od razu, gdy pojawią się pierwsze symptomy groźnego zdenerwowania. Im szybciej zaczniesz działać, tym lepiej. Dzięki sukcesywnemu zmienianiu swojego podejścia i nawyków masz większe szanse na skuteczne opanowanie stresu w pracy.

Co możesz zrobić? Choć niektóre porady mogą wydać Ci się banalne, warto je zastosować. Walka ze stresem w pracy na podstawie metody małych kroków jest bowiem naprawdę efektywna.

  1. Wysypiaj się– nie od dziś wiadomo, że zadowolony pracownik to wypoczęty pracownik. Nieprzerwany, 8–godzinny sen poprawi Twoje samopoczucie, da Ci energię do działania, a także obniży poziom kortyzolu, czyli hormonu odpowiedzialnego za stres.
  2. Zadbaj o zdrowie – jeżeli doskwiera Ci stres w pracy, zacznij się ruszać! Ćwiczenia na siłowni, basen, jazda na rowerze… Możesz uprawiać dowolny sport – bez względu na dyscyplinę, poprawi Ci to humor i pozwoli poczuć się lepiej. Jeżeli nie jesteś zwolennikiem wzmożonej aktywności fizycznej, wystarczy że codziennie zaczniesz chodzić na spacery. Dodatkowo zadbaj o dietę. Odpuść fast–foody i kawę – zamiast tego sięgnij po warzywa, owoce i bakalie, a także zieloną herbatę. Twój organizm podziękuje Ci za tę zmianę, czego wyrazem będzie m.in. mniejszy stres.
  3. Postaw na relaks – jeżeli towarzyszy Ci stres w pracy, postaraj się nie przenosić go do domu. Naucz się oddzielać życie zawodowe od prywatnego. W wolnym czasie rób to, co lubisz – oddawaj się swojemu hobby i zainteresowaniom, spotykaj się ze znajomymi i spędzaj czas z rodziną. Pomoże Ci to w oderwaniu się od problemów. Możesz też stosować techniki relaksacyjne – medytacja, ćwiczenia oddechowe, słuchanie spokojnej muzyki… Wybierz to, co odpowiada Ci najbardziej.
  4. Zadbaj o atmosferę w pracy – dobra atmosfera w miejscu pracy to podstawa. Dlatego też wykazuj się pozytywnym nastawieniem i staraj się być miły dla współpracowników. Na pewno zajdzie się ktoś, z kim nawiążesz nić porozumienia. Czasami wystarczą drobne gesty, jak uśmiech czy dobre słowo. W ten sposób zyskasz sprzymierzeńców, którzy będą dla Ciebie wsparciem, nawet w trudnych chwilach.
  5. Informuj przełożonych o bieżących trudnościach– jeżeli masz wątpliwości, co do wykonywania obowiązków zawodowych lub na Twojej drodze pojawiają się jakieś problemy, porozmawiaj o tym z przełożonym. Kompetentny pracodawca weźmie pod uwagę Twoje uwagi i postara się wypracować odpowiednie rozwiązanie.
  6. Wyćwicz w sobie asertywność – czasami w pracy trzeba umieć odmawiać. Naucz się wyznaczać granice, a dzięki temu łatwiej poradzisz sobie ze stresem.
  7. Wyznaczaj priorytety w pracy – kiedy robisz wszystko na raz, nawał obowiązków może wydawać się bardzo przytłaczający. Naucz się wykonywać zadania po kolei – od najważniejszego, do najmniej ważnego, które można odłożyć na później.
  8. Pamiętaj o przerwach w pracy – czasami nawet chwila wytchnienia może okazać się zbawienna. Jeśli pracujesz w głośnym środowisku, wyjdź na chwilę na zewnątrz miejsca pracy – dzięki temu łatwiej zbierzesz myśli i powrócisz do równowagi.
  9. Staraj się nie przejmować rzeczami, na które nie masz wpływu – stresujące sytuacje mogą się przydarzyć w każdej pracy i czasami trudno ich uniknąć. Na niektóre z nich nie masz wpływu – zaakceptuj je i staraj się nie skupiać na nich uwagi. Przykładowo, jeżeli jesteś sprzedawcą i trafiasz na niemiłego klienta – wysłuchaj jego racji i nie unoś się gniewem. Zachowaj zdrowy dystans i nie pozwól, aby jedna przykra rozmowa zepsuła Ci cały dzień.
  10. Uśmiechaj się! – to tak niewiele, a mimo to może dużo zmienić. Nawet wymuszony uśmiech pozwala na obniżenie poziomu stresu.

Czy stres w pracy to dobry powód do zmiany miejsca zatrudnienia?

Wiesz już, jak radzić sobie ze stresem w pracy. Co jednak, gdy te metody nie skutkują? Czasami trzeba postawić na bardziej radykalne rozwiązania. Jeżeli Twoja praca jest zbyt stresująca, a przełożeni  i współpracownicy wciąż rzucają Ci kłody pod nogi, być może czas pomyśleć o zmianie miejsca zatrudnienia. W takiej sytuacji sprawdź oferty pracy w aplikacji Kiwi Jobs. Znajdziesz tam wiele ogłoszeń z takich branż, jak gastronomia, obsługa klienta czy sprzedaż. Wybierz to, które odpowiada Ci najbardziej i aplikuj! Sprawdź też, co mogą zaproponować Ci pracodawcy – wielu z nich oferuje m.in. elastyczny czas pracy, który może przyczynić się do zminimalizowania stresu.

Zostaw komentarz