Lęk społeczny a praca z Klientami. Jak sobie radzić?

post header photo

Większość ludzi odczuwa dyskomfort i stres podczas publicznych wystąpień. Jednakże dla osób cierpiących na lęk społeczny podobne uczucia mogą utrudnić wykonywanie pracy. Zwłaszcza takiej, w której ciągle dochodzi do interakcji z innymi pracownikami, lub co gorsza — klientami. Jak radzić sobie z lękiem społecznym w pracy?

1.  Sposoby na stres w pracy: zmierz się ze swoim lękiem

 

Jeśli ignorujesz swój lęk, lub po prostu nie rozmawiasz o nim z nikim, nadajesz temu lękowi siłę i jednocześnie władzę nad Tobą. Rozmawianie jest zarówno tym, czego się boisz, jak i remedium na sam lęk przed kontaktem z innymi. Często sytuacje, które wręcz paraliżują Cię ze stresu, nie są w rzeczywistości tak poważne, jak przedstawia Ci to Twój lęk. Dzieje się tak dlatego, że lęki, nawet te zupełnie irracjonalne, mają niezwykłą moc, dzięki której w naszej głowie zawsze sprawiają wrażenie bardzo sensownych obserwacji.

Rozmawianie z innymi ludźmi o swojej fobii społecznej ma dużo korzyści. Dzięki niemu otrzymasz wsparcie i zrozumienie, oraz poznasz innych ludzi, którzy przeżywają podobne problemy, jak i ich sposoby na radzenie sobie z fobią społeczną.

Najważniejszą osobą, która będzie Cię słuchać, gdy będziesz dzielić się swoimi lękami, jesteś ty sam. Rozmowa odbiera władzę lękom i zwiększa pewność siebie.

 

2 – Lęk przed pracą: Jak rozmawiać z klientami przez telefon?

 

   Rozmowa telefoniczna z klientami może być dla niektórych bardziej stresująca od rozmowy „twarzą w twarz”. Osoby cierpiące na lęk przed pracą, lub inną formę fobii społecznej, mogą mieć problemy z wykonywaniem takich telefonów.

Co możesz zrobić gdy musisz wykonać telefon do klienta?

   Postaraj się przygotować do zbliżającej się rozmowy, a najlepiej zrób notatki. Opisz w punktach wszystko to, o czym planujesz rozmawiać i w jakiej kolejności. Łącznie z zapisem tego, w jaki sposób planujesz się przywitać i w jaki sposób planujesz zakończyć rozmowę. Nie chodzi o to, byś czytał z kartki. Po pierwsze, zapisując myśli, lepiej ułożysz je w głowie. Po drugie, wszystkie informacje będziesz miał przed sobą, na wszelki wypadek, gdy lęk sprawi, że Twój umysł przemieni się w białą kartkę.

Notatki możesz robić nie tylko przed rozmową, ale i w trakcie. Jest to szczególnie przydatna porada dla osób, które w wyniku stresu zapominają istotnych informacji przekazywanych przez klienta.

 

3 –  Stres w pracy: małe kroki

 

   Nikt nie oczekuje, że Twój lęk związany z pracą zniknie po zastosowaniu kilku prostych rozwiązań. Ty sam nie powinieneś oczekiwać tego od siebie. Nie poddawaj się, gdy Twój niepokój sprawi, że poczujesz się tak, jakbyś nie nadawał się do wykonywania swojej pracy. Pamiętaj, że nie oznacza to, że nie jesteś zdolny do pokonania tego lęku w przyszłości. Droga do opanowania lęku społecznego to seria małych kroków, a nie kwestia jednego dużego skoku. Nie bój się nawet, jeżeli pojedyncza interakcja z klientem nie pójdzie tak, jakbyś tego chciał. Każda próba — udana czy nie — prowadzi Cię w kierunku oswojenia się z wyzwaniami, jakie czekają na Ciebie w pracy. Unikanie sytuacji, w których musisz się przetestować, może wydawać się bardziej komfortową alternatywą, ale jest to rozwiązanie krótkoterminowe, które nie pozwoli Ci na uwolnienie się od lęku społecznego.

 

Lęk społeczny może zakłócać nie tylko pracę, ale i wszystkie inne aspekty życia, od relacji z przyjaciółmi i rodziną po to, jak doświadczamy otaczającego nas świata. Każdy inaczej odczuwa stres i każdego z nas stresują inne rzeczy. Z tego powodu chcemy podkreślić, że choć podane tutaj strategie działania pomagają niektórym osobom cierpiącym na lęk przed pracą, mogą one nie trafić do wszystkich. W silnych przypadkach lęku społecznego warto zawsze rozważyć zgłoszenie się do specjalisty i wraz z psychologiem szukać rozwiązań, które mogą mieć uzdrawiający wpływ na życie osoby cierpiącej na lęk społeczny.

Zostaw komentarz