Najpierw działaj, potem udoskonalaj. Masz pomysł? Zrób wszystko, żeby go zrealizować

Udostępnij

Za każdą witryną sklepową koło której przechodzisz, za każdym billboardem lub stroną internetową, stoi osoba, która miała pomysł i – co najważniejsze – postanowiła go zrealizować.

Lepiej żałować, że się coś zrobiło, niż że się tego nie zrobiło

 

Kreatywność w outdoorze

Skąd biorą się pomysły? Czym charakteryzuje się dobry pomysł? I czy właściwie każdy pomysł od początku swojego istnienia, jeszcze na etapie kłębka w zwojach mózgowych musi być dobry? Budowa nowej koncepcji – lepszej lub gorszej -jest procesem mocno złożonym, na który składa się szereg czynników. Wszyscy doskonale znamy uczucie, gdy wpadamy na genialny pomysł, ale z jakichś powodów nigdy go nie realizujemy. Tkwi on tylko i wyłącznie w naszej głowie, a po kilku dniach lub tygodniach znika również i z tego miejsca. Dlaczego tak się dzieje? Dlaczego mamy skłonności do porzucania swoich koncepcji?

Waluta przyszłości

Dość często spotykam się z opinią, że kreatywność jest cechą wrodzoną, którą posiada się od urodzenia lub nie ma się jej wcale. Nic bardziej mylnego. Kreatywność, coraz częściej nazywana walutą przyszłości, jest kompetencją wyuczalną. Można ją posiąść w większym lub mniejszym stopniu, ucząc się pewnych zachowań, a nawet przyjmując określone postawy. Bardzo często odmienne od tych, którymi kierowaliśmy się do tej pory.

 

Inspiracje

 

Co nam pomaga w byciu kreatywnym? Kreatywność jest pojęciem abstrakcyjnym, trudnym do jednoznacznego zdefiniowania. Aby je zrozumieć, warto przyjrzeć się impulsom wpływającym na proces kreatywnego myślenia. Poniżej subiektywny wybór 10 najważniejszych czynników.

1. Wpływ otoczenia

Jednym z najbardziej ograniczających kreatywność czynników jest wpływ otaczających nas osób. Nasze pomysły, koncepcje i zamiary często są krępowane przez obawę przed niezrozumieniem lub wyśmianiem. Niestandardowe podejście do problemu, nietypowe i niestosowane dotąd rozwiązanie budzi lęk przed zmianą, która zazwyczaj jest dla nas – ludzi – mało komfortowa. Nie bójmy się artykułować naszych pomysłów. Sprzeciw lub początkowe niezrozumienie płynące z otoczenia są nieodłącznym elementem procesu powstawania idei. Podstawą jest to, aby z gąszczu opinii wydobyć racjonalne przesłanki wpływające na sukces naszego pomysłu.

2. Ewolucja pomysłów

Nie ma pomysłów idealnych. Każde rozwiązanie prędzej czy później zderzy się z rzeczywistością, faktami i zasobami. Dlatego bardzo ważna jest świadomość tego, że twoja pierwsza myśl może dać początek czemuś większemu, bardziej złożonemu. Może być częścią składową wspaniałej idei, do której dopiero dojdziesz lub dojdziecie. Nie rezygnuj z rozwijania pomysłu tylko dlatego, że w swoim pierwszym założeniu jest niedoskonały. Nasze idee to kwiaty, które potrzebują czasu i dobrej opieki.

3. Szukanie „przeciw”, a nie „za”

Jedną z głównych przyczyn powstawania nietrafionych pomysłów jest bezrefleksyjne poszukiwanie argumentów na ich poparcie, zamiast lokalizowania czynników zakłócających i kontrargumentów. Podczas snucia planów dotyczących naszego pomysłu przede wszystkim musimy znaleźć problemy, które mogą stanąć nam na drodze. Ich świadomość da nam ogromną przewagę w procesie nr 2, czyli realizacji naszego pomysłu. Być może nasz pomysł napotka przeszkodę, która zmusi nas do porzucenia pierwotnego rozwiązania i rozpoczęcia kolejnych poszukiwań. Warto odkryć ewentualną barierę jeszcze na etapie rozwoju pomysłu, a nie na etapie wprowadzania go w życie.

4. Rozmowy, rozmówki, dyskusje

„Nie podzielę się z nikim moim pomysłem, bo ktoś mi go ukradnie”. Brzmi znajomo?

Pomysły traktujemy jak złoto, które ktoś może nam zwinąć sprzed nosa i wprowadzić w życie za naszymi plecami. Czy aby na pewno? Nic bardziej mylnego. Mówmy o naszym pomyśle, dzielmy się naszymi spostrzeżeniami, rozmawiajmy o „za i przeciw”, pytajmy o opinię, zbierajmy feedback. Każda informacja zwrotna na temat naszej koncepcji może zwiększyć jej wartość. Niespełna 0,5% ludzi na świecie realizuje swoje pomysły, skąd więc podejrzenie, że ktoś ukradnie akurat Twój i na dodatek podejmie się jego realizacji?

5. Ulepszanie tego, co jest

Często żyjemy w przekonaniu, że aktualny stan rzeczy jest stanem idealnym i nie ma potrzeby go zmieniać. W 1976 roku firma Apple dysponowała kwotą 500 dolarów, którą przeznaczyła na dokończenie pierwszego zamówienia dla klienta. W 2011 roku producent iPhonów dysponował kwotą 76 miliardów dolarów i tym samym był bogatszy niż karb Państwa Stanów Zjednoczonych, który wówczas posiadał 74 miliardy dolarów.Czy byłoby to możliwe, gdyby nie śmiałe pomysły i koncepcje na rozwój firmy? Oczywiście, że nie. Każdy stan jest stanem przejściowym i w krótszej lub dłuższej perspektywie ulega zmianie. Tę zmianę generują pomysły i nasza odkrywczość. Każdy z nas jest ogniwem, mogącym zmienić bieg historii naszej firmy.

6. Codzienny trening

Jak wspomniałem na początku, kreatywność jest kompetencją wyuczalną, którą możemy nieustannie doskonalić. Nic jednak nie dzieje się samo. Poświęć chwilę na ożywienie swojej kreatywności. W sieci znajdziesz mnóstwo ćwiczeń i przykładów na rozwijanie tej ważnej umiejętności. Z drugiej strony, zadbaj o jej kondycję. W dzisiejszym świecie otaczają nas aplikacje i urządzenia skracające nasze procesy myślowe poprzez zaprogramowane z góry algorytmy. Badania dowodzą, że to właśnie one są głównym czynnikiem osłabiającym naszą kreatywność. Gorsza wiadomość jest taka, że ten trend będzie się umacniał. Dzięki aplikacjom „myślącym” za nas nasz mózg omija kluczowe wyzwania umysłowe, tak ważne w toku dalszej ewolucji człowieka. Spróbuj co jakiś czas zamienić GPS na mapę, nie pisz esejów na komunikatorze tylko spotkaj się i porozmawiaj, wybierz kolor swoich ścian za pomocą wyobraźni, nie aplikacji.

7. Szukanie w sobie, nie w innych

„Ktoś powinien coś z tym zrobić”, „dlaczego nikt jeszcze nie wymyślił nic lepszego?”. Oskarżenia często padają na prawo i lewo. Pytanie tylko kto miałby to zrobić? I właściwie co? Pamiętajmy, że nie za wszystkim stoi instytucjonalna machina ulepszania rzeczywistości. Twoje naturalne zdziwienie brakiem lepszego rozwiązania w jakiejś sprawie może stać się zalążkiem świetnego pomysłu, za który warto wziąć odpowiedzialność i go zrealizować. Oskarżając nieuosobiony byt za brak lepszego rozwiązania zastanów się, czy sam się do niego nie zaliczasz.

8. Inspirowanie otoczenia

Często spotykam się ze stwierdzeniem, że inspiracja jakimś rozwiązaniem jest jego kopią, a nie nowym pomysłem. Idąc tym tokiem myślenia zaryzykowałbym stwierdzenie, że dzisiejsze smartfony są kopią poczciwej Nokii 3310. Nasze pomysły nie biorą się znikąd. Są następstwem tego, co zobaczymy, usłyszymy, dotkniemy lub przeczytamy. Inspiracja istniejącymi rozwiązaniami jest naturalną częścią procesu kreatywnego.

9. Patrzenie w przyszłość. Przewidywanie

Ważnym czynnikiem w procesie powstawania pomysłu jest umiejętność przewidywania przyszłości. Oczywiście nie mam tutaj na myśli szklanej kuli i kart tarota. To co istotne, to posiadanie jak największej ilości informacji w kontekście naszego pomysłu. Rzetelna informacja oraz znajomość kierunku trendów pozwala nam wyciągać wnioski dotyczące przyszłość i dopasować do niej nasz pomysł. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć przyszłości w 100%, ale dzięki odpowiedniej wiedzy możemy być o krok dalej od innych. Niewątpliwie jest to jeden z najtrudniejszych do opanowania czynników pobudzających kreatywność.

10. Czas na oddech

Największym błędem, który możemy popełnić podczas pierwszej reakcji na czyjś pomysł jest jego całkowite i bezrefleksyjne zanegowanie. Tym sposobem nie tylko pozbawiamy kogoś chęci do modyfikacji nowej koncepcji, ale również demotywujemy tę osobę do poszukiwania kolejnych rozwiązań. Każdy pomysł wymaga dokładnego przyjrzenia się, pielęgnacji (tzw. greenhousing) oraz analizy. Jak wspomniałem na początku, pomysły mogą ewaluować. Pierwsze podejście może nie być idealne, ale za to może stanowić świetną bazę do znalezienia docelowego rozwiązania. Pomagajmy w tym sobie nawzajem.

 

W każdym z nas siedzi ogromny potencjał kreatywności. Wystarczy co jakiś czas sobie o nim przypomnieć, następnie ćwiczyć, dużo ćwiczyć. Uczucie zrealizowania własnego, niestandardowego pomysłu jest – w moim przekonaniu – jednym z najlepszych i najbardziej motywujących doznań. Kreując nowe koncepcje oderwijmy się na chwilę od otaczających nas ram rzeczywistości. Zamieńmy się w dziecko, którego wyobraźni nie ogranicza żadna reguła i żadna zasada. Nie bójmy się rozmawiać o śmiałych rozwiązaniach – w końcu faceta, który wynalazł telefon również wyśmiano.

 

Łukasz Buczyński

Key Account Manager w Kiwi Jobs

 
 Link-Google-Play

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Scroll to top